Związek Banków Polskich – jak wykreślić wpis z Bankowego Rejestru?

Powrót 27 czerwca, 2022

Jednym z rejestrów dłużników jest system Bankowy Rejestr, który jest prowadzony przez Związek Banków Polskich. Jakie dane się w nim znajdują i jak można tam trafić? Dowiedz się, jak usunąć wpis z Bankowego Rejestru ZBP.

Czym zajmuje się Związek Banków Polskich?

Związek Banków Polskich jest organizacją, która działa od 1991 roku. Jej zadaniem jest zrzeszanie banków działających w Polsce. Łączy ona instytucje o wzajemnej konkurencyjności. 

Chociaż jej charakter jest dobrowolny, zrzesza ona kilkadziesiąt banków w Polsce. Głównymi zadaniami Związku Banków Polski jest reprezentowanie i ochrona interesów jego członków. Co więcej, współpracuje on z Narodowym Bankiem Polski, działa wspólnie z organami państwa i rozpowszechnia wiedzę na temat bankowości.

Czym jest system Bankowy Rejestr?

Zadania Związku Banków Polskich są bliskie konsumentom i przedsiębiorcom. Organizacja prowadzi system Bankowy Rejestr. Jego rolą jest gromadzenie i udostępnianie danych o dłużnikach. 

W rejestrze znajdują się zarówno klienci indywidualni, jak i przedsiębiorcy. Informacje są udostępniane m.in.: w raportach Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor. Korzystają z niego nie tylko banki, ale również firmy pożyczkowe w celu sprawdzenia zdolności finansowej klientów.

Do systemu Bankowego Rejestru Związku Banków Polskich można trafić w przypadku:

  • zadłużenia, którego kwota przekroczyła 200 zł (dla klienta indywidualnego) lub 500 zł (dla przedsiębiorcy);
  • upłynęło co najmniej 60 dni od terminu spłaty zobowiązania;
  • upłynęło co najmniej 30 dni od powiadomienia o konieczności uregulowania zadłużenia i możliwości wpisy do ZBP.

W systemie Bankowy Rejestr są przetwarzane dane osobowe takie jak:

  • imię i nazwisko;
  • nazwa firmy;
  • adres;
  • PESEL;
  • NIP;
  • REGON.

Związek Banków Polskich ma prawo przetwarzać dane bez zgody klienta nawet do 5 lat po zamknięciu rachunku.

Jak usunąć wpis z Bankowego Rejestru?

Wpis w Bankowym Rejestrze Związku Banków Polskich nie jest optymistyczną informacją. Oznacza on, że powstało zadłużenie, które nie jest jeszcze spłacone. Informację o nim zobaczą pozostałe instytucje finansowe, kiedy będziemy starać się o kredyt bądź pożyczkę.

Czy można usunąć wpis z Bankowego Rejestru? Niestety są nieliczne przypadki, kiedy jest taka możliwość. Jakie? Są to:

  • Podane błędne dane osobowe.
  • Brak wysłania powiadomienia o możliwości wpisu do Bankowego Rejestru
  • Spłacenie zaległości.

Przedterminowe usunięcie wpisu z Bankowego Rejestru jest w zasadzie możliwe tylko wtedy, kiedy dług został już uregulowany. Niewątpliwie jest to najszybsza droga do tego, aby odzyskać zdolność kredytową. Dlatego warto sumiennie spłacać długi, aby nie doprowadzić do takiej sytuacji.

Podsumowanie

Rolą Związku Banków Polskich jest ochrona wspólnych interesów. W tym celu prowadzi on system Bankowy Rejestr, gdzie są gromadzone informacje o dłużnikach. Warto nie doprowadzać do sytuacji, kiedy nasze nazwisko się w nim znajduje. Kiedy już do tego dojdzie, dobrze jest czym prędzej uregulować zadłużenie, aby usunąć wpis.