YOUR INTERNET EXPLORER IS NO LONGER SUPPORTED

You are using an old version of .
To improve your experience using our website, we strongly recommend to update your browser to its latest version or download one of the following browsers:

Google Chrome (recommended): Download here
Mozilla Firefox: Download here
Microsoft Edge: Only available with Windows 10
Microsoft Internet Explorer (IE10+): Only available with Windows Vista and upwards

Ekonomia na co dzień

Wydatki świąteczne

Wydatki świąteczne

Okres Bożego Narodzenia i Sylwestra sprzyja zarówno wydatkom, jak i pożyczaniu pieniędzy. Zarówno te pierwsze, jak i te drugie potrafią w ostatecznym rozliczeniu nadwyrężyć mocno portfel konsumenta. Tradycja suto zastawionego stołu, prezentów i goszczenia się sprawia, że do Świąt przygotowujemy się już od listopada.

Opierając się na dostępnych statystykach i raportach możemy oszacować koszty związane z przygotowaniem wieczerzy wigilijnej, zakupem prezentów i następującą tydzień później sylwestrową fiestą.

Ekonomia

Ciekawym jest fakt świadczący o dojrzewaniu ekonomicznym Polaków. Staramy się coraz częściej finansować świąteczne przygotowania z bieżących dochodów i pensji. Rezygnujemy też niejednokrotnie z zakupów niezwiązanych z Bożym Narodzeniem, lub też odkładamy je w czasie. Niebagatelną rolę odgrywa tu oszczędzanie na święta, które wdrażamy na tyle wcześniej, aby większe obciążenie domowego budżetu finansować z własnych zasobów. Nie bez znaczenia są także wypłaty świadczeń społecznych, które zwiększają siłę nabywczą osób o relatywnie najniższych dochodach. Większym budżetem na święta zamierzają więc operować beneficjenci programu 500+. Rodzina korzystająca z tego świadczenia wyda nieco ponad 2000PLN.

Choć deklarowana przez Polaków średnia kwota 1168PLN, którą planują przeznaczyć na święta nie szokuje, to realia mogą okazać się nieco inne. Szacuje się, iż Święta Bożego Narodzenia kosztować będą statystycznie pomiędzy 1800, a 2000PLN. Coraz wyższa inflacja, sprawia, że tegoroczne Święta będą droższe od poprzednich.

Gdzie kupujemy?

Oblicze zmieniają zakupy prezentów gwiazdkowych. Coraz więcej zaangażowania wykazujemy w sieci szukając wśród ofert sklepów internetowych. Częściej też sięgamy do inspiracji prezentowych w mediach społecznościowych. Nie stronimy jednak w dalszym ciągu od sklepów stacjonarnych. Generalnie, o upominkach gwiazdkowych zaczynamy myśleć coraz wcześniej. Z jednej strony daje to możliwość skorzystania z atrakcyjnych ofert i rozłożenia wydatków w czasie z drugiej natomiast, uniknięcia tłumów w sklepach w przypadku tradycyjnych zakupów. Do zakupów zachęca także listopadowy Czarny Piątek – Black Friday, a więc dzień doskonałych ofert i okazji cenowych.

Mobilnych i internetu sprzyja inteligentnemu kupowaniu, ponieważ technologia ułatwia znalezienie najlepszych ofert. To pozytywne zjawisko, które pokazuje, że chcemy mądrze planować nasze wydatki i nie przepłacać.

Gwiazdkowe oczekiwania

Deloitte, który przeprowadził doroczne badania gwiazdkowych preferencji zakupowych, zwrócił uwagę na oczekiwania, co do prezentów jakie spodziewamy się zobaczyć pod choinką. W tym roku, podobnie jak w poprzednich latach, są to przede wszystkim kosmetyki i perfumy. Na podium znalazły się również słodycze i książki. Rok wcześniej kolejność pomiędzy tymi dwiema kategoriami była odwrotna. Wśród mieszkańców badanych krajów najpopularniejsze są książki, odzież i obuwie oraz bony zakupowe.

A jakimi prezentami zamierzamy obdarować najbliższych? Podobnie jak w ubiegłym roku, przede wszystkim książkami. Tuż za nimi znalazły się kosmetyki i perfumy oraz słodycze. Wśród upominków kupowanych nastolatkom dominują słodycze, gry komputerowe, książki oraz gotówka. Największy awans w rankingu zanotowały kamery cyfrowe, a największy spadek dotknął artykułów szkolnych. Do najchętniej kupowanych prezentów dla dzieci należały lalki i zabawki pluszowe, które zastąpiły zeszłorocznego zwycięzcę, czyli zabawki kreatywne i artystyczne. Na drugim miejscu znalazły się zabawki konstrukcyjne, a na trzecim książki.

Prawie jedna trzecia Polaków zdecyduje się na zakup prezentów w sklepach internetowych, ale takich które mają również oddziały stacjonarne, a jedna czwarta w platformach e-commerce. Co ciekawe, aż 26,6 proc. kupi prezenty za pośrednictwem kanałów mobilnych, co pokazuje, jak dynamicznie rozwija się ten segment rynku. Aż 44 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty zostawimy w sklepach internetowych.

Co na to tradycja?

Kupujemy prezenty, bo tak nakazuje tradycja, ale przede wszystkim dlatego, żeby sprawić bliskim przyjemność i pokazać, że nam na nich zależy. Mamy więc do czynienia z nowym trendem: prezenty są ważne, ale równie istotne są emocje, które towarzyszą obdarowywaniu bliskich. Dlatego z taką pieczołowitością szukamy podarunków idealnie dopasowanych do ich potrzeb oraz takich, których nie kupiliby sobie sami, a od dawna o nich marzą. Jak wskazują wyniki badania dla Allegro, najczęściej inwestujemy w kosmetyki (35 proc.), słodycze (33 proc.), perfumy (29 proc.), ubrania (28 proc.), książki lub e-booki (22 proc.).

Coraz rzadziej traktujemy kupowanie prezentów jako przykry obowiązek, a coraz częściej jako wyzwanie godne tych, których podejmujemy się w pracy. Chociaż żyjemy w kulturze konsumpcji, a mechanizmy marketingowe zwłaszcza przed Świętami są nakierowane na przekonanie nas, żebyśmy kupowali jak najwięcej, coraz częściej dajemy w prezencie czas i uwagę. Zamiast przedmiotów darujemy bilety na wspólne wyjście do kina czy łyżwy, karnety na kurs tańca itp.

Pozostajemy tradycjonalistami jeśli chodzi o sposób i miejsce spędzania Świąt. Zostajemy w domu lub też wybierzemy się do rodziny. Coraz częściej jednak decydujemy się na wyjazdy w polskie góry i zagranicę.

Niezależnie jednak od wszystkiego, możemy mieć pewność, że i w tym roku poza Mikołajem odwiedzi nas Kevin, który spędza czas sam w domu.

LendOn.pl © 2007 - 2019