Historia w BIK

Powrót 28 września, 2019

Profil Zaufany

Gdy dopada nas konieczność udania się do urzędu kojarzymy to w naturalny sposób negatywnie. Kolejki petentów ustawiające się przed okienkami i długie oczekiwanie na załatwienie sprawy. Co prawda część urzędów radzi sobie z tym wcale nieźle, lecz w dalszym ciągu osobista wizyta w nim nie nastraja optymistycznie.

Urząd uczy cierpliwości. Czy jednak zawsze potrzebujemy takiej lekcji? Czy preferujemy wizytę przed okienkiem nawet najbardziej uprzejmego urzędnika aniżeli czytanie ulubionej książki, czy spędzanie czasu z przyjaciółmiy?

W końcu ten czas można poświęcić bardziej przyjemnym aspektom życia. I właśnie w omijaniu urzędów i załatwianiu spraw drogą elektroniczną, pomaga profil zaufany. Jeśli więc posiadamy podstawową znajomość obsługi komputera, dostęp do sieci internetowej, z pewnością jego założenie nie sprawi większego kłopotu.

Czym jest profil zaufany?

Profil zaufany powstał z inicjatywy Ministerstwa Cyfryzacji. Przydaje się w zasadzie wszystkim, którzy muszą skontaktować się z urzędem, przesłać korespondencję, złożyć dokumenty, załatwić jedną z dziesiątek urzędowych spraw. Portfolio zresztą cały czas się poszerza ku zadowoleniu użytkowników po jednej, jak i po drugiej stronie urzędowej ‘barykady’. Ogromnym udogodnieniem jest udostępnienie za pośrednictwem profilu zaufanego dostępu do urzędów również przedsiębiorcom.

Co daje profil zaufany?

Korzystając z profilu, szybko zorientujemy się, że niesie to ze sobą realnie wiele korzyści. Z jednej strony bowiem oszczędzamy czas na ganianie po urzędach, z drugiej zaś pieniądze, które musielibyśmy wydać na paliwo lub bilety komunikacji miejskiej. Co zatem możemy załatwić dzięki posiadaniu profilu zaufanego? Otóż wszystko, co związane z Urzędem Stanu Cywilnego, chociażby różnego rodzaju odpisy, jak akt małżeństwa lub też urodzin. Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego, którą możemy odebrać w ramach NFZ. Z pewnością będziemy w stanie sprawdzić składki ZUS, zwolnienia lekarskie oraz informację na temat potencjalnej wysokości emerytury. Możemy także pobrać zaświadczenie o niekaralności, sprawdzić rozliczenia podatkowe, zgłosić spadek i darowiznę. Co bardzo istotne dla dużej grupy zainteresowanych, dzięki profilowi zaufanemu będziemy mogli założyć działalność gospodarczą.

Profil zaufany pozwoli nam na utworzenie konta na Platformie Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dzięki temu, zdalnie możemy zweryfikować, czy pracodawca głosił nas do ubezpieczenia. Jesteśmy w stanie także umówić się na wizytę w ZUS, sprawdzić zwolnienia lekarskie i uzyskać informacje dotyczące składek oraz płatności. Składając wnioski przez internet, zyskujemy również pewność, że dane na formularzu są prawidłowe.

Posiadając profil zaufany z łatwością będziemy w stanie przejść procedurę zakładania działalności gospodarczej bez wychodzenia z domu. Wszystkie czynności realizowane są online. Aby otworzyć działalność należy założyć konto w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Gdy już to zrobimy (co nie powinno zająć więcej niż kilkanaście minut), będziemy mogli złożyć wniosek o wpis do CEIDG. Korzystając z dostępu do CEIDG, nie tylko będziemy w stanie założyć działalność, ale dokonać wszystkich czynności związanych z jej prowadzeniem, zamknięciem, zawieszeniem i wznowieniem. Podobnie, jak ma to miejsce w przypadku osób nieprowadzących działalności gospodarczej, tak i przedsiębiorcy korzystają z platformy bez kosztów. Profil zaufany ma również ciekawą funkcjonalność, dzięki której jesteśmy w stanie sprawdzić punkty karne na naszym koncie.

Jak założyć profil?

Uzyskując profil zaufany, zyskujemy elektroniczną tożsamość dzięki czemu, znacznie szybciej i wygodniej załatwimy sprawy urzędowe. Profil zaufany można założyć zdalnie, za pośrednictwem konta bankowe lub podpisu kwalifikowanego. Po złożeniu wniosku online, mamy 14 dni na potwierdzenie tożsamości w jednym z urzędów, banków. Alternatywnym rozwiązaniem może być również wizyta w punkcie potwierdzającym tożsamość osoby zakładającej profil (na przykład urząd pocztowy), co wydłuża jednak czas rejestracji. Pamiętać należy, że po upływie trzech lat od założenia profilu zaufanego należy go przedłużyć (o kolejne trzy lata). Warto wiedzieć, iż założenie profilu zaufanego oraz korzystanie to usługa darmowa (prawie, bo przecież płacimy na ten cel podatki).

Bez wychodzenia z domu

Aby założyć profil możemy skorzystać z kilku opcji. Jedną z nich jest podpis kwalifikowany. W tym przypadku cały proces odbywa się bez konieczności naszej interakcji z punktem potwierdzającym naszą tożsamość. Pierwszym krokiem do założenia profilu w ten sposób jest wejście na stronę profilu zaufanego. Wybierając sposób logowania, klikamy w ikonkę ‘profil zaufany’. W prawym górnym roku klikamy w ‘zarejestruj się’. Następnie, również po prawej stronie, należy kliknąć w odnośnik ‘Chcę logować się certyfikatem kwalifikowanym’. W kolejnym kroku wypełniasz formularz i klikasz zarejestruj. Pojawi się komunikat o wpisaniu kodu autoryzacyjnego, który wysyłany jest sms-em. Na koniec czeka na nas wypełnienie jeszcze trzech kroków. Potwierdzając ich wykonanie, założymy profil zaufany, korzystając z podpisu kwalifikowanego. Pamiętać należy, że podczas logowania należy każdorazowo wybrać opcję certyfikatu kwalifikowanego. Kolejną, wygodną metodą założenia profilu jest skorzystanie z konta w banku. Podobnie jak w przypadku certyfikatu kwalifikowanego, ponieważ tożsamość nasza została już potwierdzona przy zakładaniu rachunku bankowego, nie jest konieczna wizyta w urzędzie. Profil zaufany bez wychodzenia z domu będą w stanie założyć również użytkownicy platformy Envelo.

Z wycieczką do punktu potwierdzającego tożsamość

W przypadku, gdy nie dysponujemy podpisem kwalifikowanym, kontem w banku upoważnionym do potwierdzania tożsamości, jak i kontem na platformie Envelo, proces zakładania profilu zaufanego ulegnie pewnej zmianie. Otóż po wprowadzeniu wszystkich wymaganych kwestionariuszem danych online, zostaniemy poproszeni o udanie się do punktu, który potwierdzi naszą tożsamość. W efekcie takiej wizyty, nasze konto zostanie aktywowane. Miejscami, gdzie możemy potwierdzić naszą tożsamość są to urzędy miasta, skarbowe, ZUS-y, a także placówki pocztowe. Nawet w mniejszych miastach nie ma problemu, by w okolicy znaleźć punkt potwierdzający. Aby dowiedzieć się, gdzie można potwierdzić tożsamość, należy wejść na stronę profilu zaufanego i skorzystać z wyszukiwarki punktów.