Jesienny przegląd samochodu

Powrót 27 listopada, 2019

Bezpieczeństwo nade wszystko. Zmieniające się warunki na jesienno-zimowe skłaniają do podjęcia wyzwania, jakim jest przegląd auta przed sezonem słoty i śniegu. Głównym celem przeglądu auta jest przygotowanie go do nadchodzącej zimy i specyficznych warunków drogowych. Szybko zapadający zmrok, oblodzone i śliskie nawierzchnie oraz częste opady śniegu sprawiają sporo trudności nawet w dobrze przygotowanych do sezonu autach. Cóż więc powiedzieć o sytuacjach, gdy przegląd umknął naszej pamięci w ferworze codziennych zajęć?
O czym powinniśmy pamiętać, chcąc przygotować prawidłowo samochód do jesienno-zimowych wyzwań? Niezależnie od auta, będą to bardzo zbliżone lub wręcz te same detale.

To co ważne

Trudne warunki na drogach. Mróz sprawiający kłopoty z uruchomieniem silnika. Problemy z układem kierowniczym i hamulcowym będące efektem braku przeglądu lub wymiany płynów. Właściwe przygotowanie auta wymaga naszej atencji i dedykowania tej kwestii kilku godzin.
Jesienny przegląd warto wykonać u autoryzowanego mechanika lub też na stacji diagnostycznej. W miejscach tych bowiem znajdują się odpowiednie narzędzia i urządzenia pozwalające na wykonanie stosownych prac oraz potwierdzenie sprawności samochodu.

Od czego zacząć?

No cóż, ponieważ wszystkie elementy auta winny zostać poddane oględzinom, rozpocząć zatem warto od przyjrzenia się pojazdowi z każdej strony. Następnie zaś przejść do kolejnych detali, takich jak układ elektryczny samochodu. On to wraz ze swoim sercem, a więc akumulatorem odpowiada za sprawne uruchomienie auta podczas mrozów. Sprawa wydaje się raczej prosta w przypadku starszych pojazdów, które pod maską kryją 12 woltową instalację. W takiej sytuacji bowiem wyczyszczenie styków z nagromadzonego brudu i rdzy, a następnie konserwacja specjalistycznym preparatem powinna załatwić sprawę. Oczywiście, mówimy tu o przypadku, gdy wszystkie elementy instalacji działają prawidłowo. Jeśli dysponujemy jednak nieco nowszym autem wyposażonym w nowoczesną i bardzo zaawansowaną instalację elektryczną, kwestię przeglądu powinno się powierzyć specjalistom.

Elementem układu elektrycznego, na który koniecznie powinniśmy zwrócić uwagę jest alternator. Alternator doładowuje w czasie jazdy akumulator i jest źródłem prądu w czasie pracy silnika. Stąd też należy wykonać pomiar prądu ładowania, ponieważ tylko jego pełna sprawność zapewni odpowiednią ilość prądu. Objawem mogącym świadczyć o awarii alternatora jest świecąca się kontrolka ładowania lub przygasające światła. To znak, że prąd pobierany z akumulatora i nie jest on doładowywany. Wymiana szczotek, łożysk, czyszczenie komutatora wykonane na czas może przywrócić sprawność alternatora, przy okazji mechanik oceni także stan osprzętu alternatora, paska i rolek oraz dokona ewentualnej wymiany uszkodzonych elementów.

Niebagatelną rolę odgrywa oświetlenie pojazdu. Szczególnie istotne jesienią i zimą, gdy dzień jest sporo krótszy, a opady i mgły zdarzają się często. Niezbędne jest więc oświetlenie, które poza tym, że będzie sprawne oświetli nam nie tylko drogę przed nami, ale również pobocze i to bez konieczności oślepiania innych uczestników ruchu drogowego. Ten krok przeglądu możemy zazwyczaj wykonać sami. No, chyba, że dostęp do żarówek jest utrudniony przez konstrukcję auta lub też wymaga skorzystania z bardzo specjalistycznych narzędzi. Jeśli jednak z dostępem nie ma większych problemów, oceńmy stan żarówek a następnie usuńmy z plastikowych kloszy rysy, które pogarszają efektywność oświetlenia. Konserwacja kloszy z powodzeniem wykonana może być za pomocą ogólnie dostępnych środków. Jest to co prawda działanie doraźne, niemniej jednak powtarzane systematycznie poprawi własności oświetlenia. Postarajmy się również zweryfikować, czy nasze światła nie oślepiają innych kierowców. Z tym krokiem najlepiej jednak udać się do stacji diagnostycznej. Procedura trwa dwie minuty, a w jej efekcie uzyskamy pewność prawidłowego oświetlenia samochodu.

Pamiętajmy o wycieraczkach i zimowym płynie do spryskiwaczy. Jeśli zostało nam jeszcze nieco letniego w zbiorniku, postarajmy się uzupełnić go płynem zimowym. W sytuacji bowiem ekstremalnie niekorzystnej zimowej sytuacji letni płyn może rozsadzić nam przewody wykonane z tworzywa sztucznego. Wycieraczki natomiast są absolutnie krytycznym elementem wyposażenia auta wpływającym bezpośrednio na bezpieczeństwo poruszania się. Nie jest to duży wydatek, lecz istotny. Zerknijmy więc na pióra wycieraczek, czy aby są nieuszkodzone i odpowiednio elastyczne. Ponieważ pióra niezależnie od materiału z jakiego są wykonane z czasem tracą swoje walory, przestają zbierać z szyb śnieg, deszcz i zanieczyszczenia w odpowiedni sposób.

Wymiana płynów

Każdy z wykorzystywanych w samochodzie płynów eksploatacyjnych posiada parametry mówiące, w jakich warunkach może i powinien być wykorzystywany. Powinniśmy o tym pamiętać, ponieważ niewłaściwie dobrane płyny, lub ich niedobór może pociągnąć za sobą przykre konsekwencje. Tak więc istotną jest wymiana oleju silnikowego, dolanie płynu hamulcowego, a także uzupełnienie płynu chłodniczego. Zaniedbanie tych kwestii, spowoduje wyższe spalanie, hałaśliwą pracę silnika oraz przegrzewanie się hamulców.

Olej silnikowy wpływa bezpośrednio na pracę silnika. Z kolei na ilość zużywanego oleju ma wpływ konstrukcja jednostki napędowej, przebieg pojazdu, a także jego wiek. Z założenia stan oleju należy kontrolować na bieżąco. Dotyczy to nie tylko jego poziomu, ale także barwy oraz konsystencji. Olej napędowy winien być dobrany odpowiednio do silnika, jego obciążeń oraz pory roku. Niezwykle istotnym jest, aby nie mieszać olejów o różnych parametrach. Oznacza to, że nie należy uzupełniać oleju A, olejem B, pomimo tego, że wyczytaliśmy na etykiecie informacyjnej, iż posiadają podobne parametry. Nasz silnik nie zna się na żartach.

Płyn chłodniczy chroni cały układ chłodzenia, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Jego brak lub niewystarczający poziom może skończyć się kosztowną naprawą będącą efektem uszkodzenia pompy chłodniczej, uszczelki głowicy, czy też chłodnicy. Płyn możemy postarać się wymienić lub uzupełnić samodzielnie. Pamiętajmy jednak, aby po tej czynności odpowietrzyć cały układ chłodniczy.

Płyn hamulcowy powinien być wymieniany z założenia, co dwa lata. Zalecenie takie wydają niemalże wszyscy producenci. Jest ono związane z koniecznością zachowania właściwości higroskopijnych, dzięki którym płyn wychwytuje z powietrza wilgoć. Oznacza to, że w przypadku jego zbyt dużego rozrzedzenia, dochodzi do szybszego przegrzewania się hamulców i spadkiem ich efektywności.

Filtr

Zarówno w silnikach benzynowych, jak i diesla zanieczyszczenia odkładające się z biegiem czasu mogą utrudnić nam uruchomienie auta zimą. Podobny efekt może dać nadmiar wody wyseparowanej przez filtr z paliwa, która w przypadku temperatury poniżej zera wytrącać się będzie w postaci kryształków lodu. Dla uniknięcia tego typu sytuacji warto więc wymienić filtra paliwa przed okresem przymrozków. Naturalnie możliwe jest to jedynie w przypadku nieco starszych samochodów, w których montowane są filtry przewodowe. Jeśli jesteśmy posiadaczami auta nowszej generacji, filtr w przypadku silników benzynowych montowany jest w baku wspólnie z pompą paliwa.

Opony

Większości kierowców zmiana aury na jesienną kojarzy się z czasem zmiany opon. Trudno przecenić wpływ właściwego ogumienia na poziom bezpieczeństwa jazdy. Mokra nawierzchnia, liście na drodze, śnieg, lód i plucha, a więc stan dróg właściwy okresowi schyłku roku. Wszystkie te czynniki wpływają na sposób naszej jazdy. Nie warto ryzykować, dlatego należy mieć na uwadze stan swojego bieżnika, odpowiednie do pory roku opony i oczywiście zbieżność kół, która również przyczynia się do prawidłowej i bezpiecznej jazdy. Przed wymianą opon na zimowe należy sprawdzić ich ogólny stan oraz głębokość bieżnika. Pamiętajmy, iż nie powinna być mniejsza 1.6 milimetra.

Powyższe informacje są naturalnie jedynie przypomnieniem obowiązków posiadacza samochodu. Obejmują tylko część istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa detali, o które powinniśmy zadbać, zanim jeszcze nadejdzie zima.